Oualids reflectie
Ik heb veel geleerd van deze opdracht maar ik ga een paar dingen benoemen en meer over praten. Ik heb beter leren samenwerken. Hoe heb ik dat geleerd? Het was heel moeilijk om thuis met elkaar samen te werken dus moesten we meer onze best doen om beter presteren. Dat lukte soms niet maar meestal wel. Ik heb ook geleerd om beter met elkaar te overleggen want, soms kwamen we niet overeen en moesten we op een oplossing komen. Brainstormen was ook een vaardigheid waar ik beter in ben geworden omdat, op het begin van de opdracht moesten we op een idee komen en al onze hoofden waren gewoon leeg. Totdat we gingen overleggen en samen gingen werken, toen kwam alles goed en kwamen we uiteindelijk samen op een goed idee.
Wat ging goed? Het overleggen en samenwerken ging op zich wel soepel, maar soms waren we uitgeput na andere vakken. Wat nog meer goed ging is dat we op alles een oplossing hadden bedacht en wat we ook fijn was dat als iemand een moeilijke opdracht kreeg dat iemand die gene ging helpen.
Wat kon beter? Wat beter kon is eerder beginnen met de maquette en er niet veel tijd in besteden, want op het einde van de opdracht waren we nog steeds bezig met de maquette die uiteindelijk een ramp is geworden. Het voorbereiden van de presentatie kon ook veel beter, want pas op de dag dat we moesten presenteren begonnen we eraan.
Wat zou je anders doen als je het opnieuw zou doen? Ik zou gelijk beginnen met brainstormen en niet twijfelen en het veel beter aanpakken qua maquette en eindpresentatie. Wat ook veel beter zou kunnen zijn is op school werken, want soms kregen we een berichtje op onze telefoon en raakte we een tijdje afgeleid. Zo verspilde we onze tijd die we zouden kunnen gebruiken om aan ons product te werken.
Wat vond je van je werkomgeving? Mijn werkomgeving was rustig en klein. Ik voelde me een beetje suf omdat ik zo alleen was dus lette ik niet de hele tijd goed op.
Product cijfer: 5 (vooral omdat de maquette slecht was en we onze eindpresentatie niet goed hadden voorbereid.)
Proces cijfer: 7 (omdat we alle deliverables af hadden en onze portfolio’s en website goed was)
Walids reflectie
Ik heb geleerd om te kunnen samenwerken en goed te kunnen brainstormen want tijdens deze corona tijd is het heel anders dan dat je op school bent want op school kan je makkelijker met elkaar samenwerken en online is dat een beetje lastig en brainstormen was in het begin moeilijk maar daarna ging het beter en kwamen makkelijker op ideeën.
Wat er goed ging was dat we goed te zaten brainstormen omdat we op goede ideeën kwamen want iedereen had een goed idee bedacht en uiteindelijk hadden we Lian haar idee gekozen.
Wat er beter kon was om goed te kunnen plannen wanneer we iets gaan doen en wanneer we het af hebben want als we dat deden waren we op tijd klaar met de maquette en de voorbereiding van de presentatie.
Wat ik zou doen als ik het opnieuw kon doen zou ik eerder beginnen met plannen en voorbereiden want dan zou het wel goed gaan met bijvoorbeeld de maquette.
En wat ik een afgerond cijfer vindt voor het product zou ik een 6 geven want de website portfolios etc gingen goed want ik had genoeg informatie in me website en in me portfolio. En ik zou als product een 5 geven want onze maquette en voorbereiding op onze presentatie was niet goed omdat we daar veel eerder mee konden beginnen en plannen.
Lians reflectie
Tijdens Eurekacup! Heb ik geleerd om dingen op te zoeken en die toe te passen als bijvoorbeeld een oplossing voor een probleem. Door online lessen moesten ook we goed naar elkaar luisteren, anders kon je een probleem door miscommunicatie krijgen in je idee. Een idee bedenken ging best goed, we bedachten alle vier één idee, kozen tussen de vier ideeën en hebben een paar aanpassingen gemaakt aan het uiteindelijke idee. Het idee presenteren en de maquette maken gingen niet goed, we hebben op het laatste moment nog de maquette in elkaar moeten zetten en we lieten niets zien bij de presentatie behalve de maquette (die niet goed ons idee liet zien). Als ik dit project opnieuw moest gaan doen zou ik eerder beginnen met voorbereiden voor de presentatie: Hoe je gaat presenteren, wat je laat zien en wie wat zegt. Ook zou ik beter bedenken wat we willen maken voor de maquette en wie welk deel maakt. Voor het proces vind ik een 7 wel een passend cijfer. Onze website bevatte de deliverables, de informatie over het project en de links naar onze portfolio’s. Onze portfolio’s waren ook in orde: Ze waren niet in OneNote gemaakt, we hielden bij wat we gedaan hadden, ze bevatten informatie over het project en onze leerdoelen stonden erin. Voor het product vind ik een 5 wel een passend cijfer. Onze maquette was slecht en liet niet ons idee zien. Als je ernaar zou kijken zou je niet meer zien dan een stuk schuim met een blok met drie stokjes, en een huis. Onze presentatie was slecht en afgeraffeld. We praatten eigenlijk alleen maar en we lieten niets zien op het bord als voorbeeld. Ook vielen we in herhaling, omdat we op het laatste moment bedacht hadden wie wat zou zeggen, waardoor we nog niet genoeg geoefend hadden.
Lynns reflectie
Wat ging goed? Het samenwerken vond ik ondanks dat het online was en er corona was best goed gaan. Ik vond dat goed gaan omdat, het best moeilijk is om te overleggen via een scherm maar ondanks dat scherm vond ik dat we best snel besluiten konden nemen en goed konden overleggen. En ik vond dat de website er best goed uit ziet want, als het goed is staat alles erop het heeft een oké design en er is veel aandacht in gestopt dus dat vind ik goed. Wat kon beter? De maquette kon beter. Dat vond ik omdat, we te laat zijn begonnen met de maquette daardoor stond er alleen een huisje en een soort van vierkant blok dat een ketel moest voorstellen en op die ketel zaten nog maar 2 buisjes. Dus we hadden eerder aan de maquette moeten beginnen zodat er meer stond waardoor we een hoger cijfer hadden kunnen halen. En soms dan werden er dingen heel duidelijk uitgelegd maar dan snapte het nog niet goed of moesten we het de hele tijd herhalen en dat kon beter. Oftewel het luisteren naar elkaar kon beter en dan hadden we een nog betere samenwerking en waren we minder vaak in discussie over fouten in ons idee. Wat zou ik anders doen als ik het opnieuw mocht doen? Ik zou vooral eerder beginnen met de maquette want, dan zou ons product beter overkomen waardoor we een beter product cijfer konden krijgen. En ik zou het liefst meer tijd met mijn groepje op school doorbrengen want, daardoor konden we makkelijker overleggen en eerder samen aan de maquette beginnen. Wat heb ik van dit project geleerd? Ik heb vooral geleerd hoe moeilijk het is om samen te werken als je elkaar alleen ziet via een online scherm. Want, als je ook zo goed kan samenwerken dan worden de projecten echt een makkie. En ik heb ook geleerd om beter naar andermans ideeën te luisteren en voor andere ideeën open te staan want, ik wil het liefst alles op mijn eigen manier doen dus daarom vind ik dat wel een beetje moeilijk. Wat zou ik mezelf voor procescijfer geven?
Ik zou mezelf een 7 geven voor proces omdat, ik vind dat ik soms niet veel deed omdat ik op die momenten geen zin had of verdrietig was of gewoon down. Dus werkte ik op die momenten niet heel goed. Maar verder deed ik gewoon mijn best en deed alles wat er van mij gevraagd werd dus daarom vind ik het wel een 7 waard. Wat zou ik mijn groepje voor procescijfer geven? Ik zou mijn groepje een 4 geven omdat, de presentatie van onze maquette niet vlekkeloos was en niet goed voorbereid. En omdat onze maquette verre van af was dus kon je ons product ook niet heel goed beoordelen maar ik vind een 3 te laag omdat, we er wel veel werk in hebben gestopt dus daarom vind ik het geen 3 waard.